Dagens lektion

Helst skulle jag ju vilja äta muffins och titta på 90210 hela kvällen. Men jag lovade mig själv att plugga lite på svenskan också först. 
Såå vad har jag lärt mig?
- Rousseau var en kommunist som hatade kvinnor och ansåg att de måste tyglas
- Jonathan Swift var en peppig och glad typ som var både misogyn och misantrop, som tyckte (iroooniskt och satiiiiiriskt) att man skulle äta barn och skrev om gulliga Gulliver som föredrog hästar framför människor efter att ha sett ett gigantiskt och äckligt bröst
- Voltaire hade en beef med kyrkan och skrev en bok om Candide (more like Candidn't) och hans överpeppiga filosof Pangloss och upplevde tillsammans hemskheter eftersom att världen är ond osv osv osv. 
- Folk tyckte att Crusoe var en bra förebild för barn
- På upplysningstiden var de i särklass mer ambitiösa än nu eftersom att de försökte samla allt vetande i en bok, allt koolt hände i kaffehus London, folk blev tvekis på guds godhet osv osv osv. 

Såå vad säger ni? Sjuukt redo för provet imorgon om ni frågar mig. Muffins och skräptv nu? Snälla? Tack så mycket herrå godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0