Maybe I should give up, give in. Give up trying to be thin.

Jag är ju då helt sinnessjukt lättpåverkad.
Jag satt och läste brittiska Elles Aprilnummer nyss. Och ja, jag gillar verkligen Elle, jag tycker att de är en tidning med många vettiga/roliga/bra artiklar och reportage och framförallt många fina bilder.
Men eftersom det ändå handlar om mode och skönhet så är ju det hela ganska inriktat och fixerat på utseende. Och som sagt, det är ganska så självklart och det är ingenting negativt i sig.
Och när man kommer in på utseende och skönhet så är det ju många som vill läsa om hur man gör för att gå ner två storlekar på en vecka, hur man får bra hy genom att äta rätt, och så vidare, och så vidare.

Många vill ha tips på hur man förbättrar sitt utseende, hur man gör för att se snygg ut i nya trenden, hur man får svallande hår, perfekt hy och allt det där.
Eftersom det är det många läsare vill se är det ju också det tidningen skriver om.

Det är ju bara det att det, att det är ju inte så enkelt. Det finns väldigt sällan quick-fix mirakelkurer som fungerar. Visst, jag kan inte säga att jag har testat allt, men jag menar det räcker väl att använda sunt förnuft?
Äter jag bara alger i två veckor så kommer jag ju att gå ner i vikt. Men när jag äter vanlig mat igen (för man kan ju inte äta alger hela livet) så kommer jag att gå upp i vikt igen.
Visst, det kanske är så att man får mycket klarare hy av att äta mycket fisk och hälsosamma vitaminkapslar och blablabla.. Men jag älskar samtidigt socker och salt och allt det där som tydligen är DÖDEN för huden, så det bra och det dåliga kommer att ta ut varandra och jag kommer antagligen inte att se någon skillnad.

Jag vet detta. Jag vet att jag inte har tillräckligt med motivation för att följa någon jävla diet. Jag vet ju det här! Jag skiter i det mesta och äter vad jag vill, det är det som jag mår bra av. Jag har lovat mig själv att jag ska göra saker jag mår bra av.

Men ändå läser jag dessa jävla tips och mitt självförtroende sjunker.
"Jag kanske skulle kunna få Chloe Sevignys ben om jag bara försökte lite mera? Kanske skulle folk tycka om mig då? Kanske skulle jag lyckas bättre då?"
"Oj, jag kanske är en dålig människa eftersom jag äter godis, få lightprodukter och jag saltar min mat. Kanske är det därför min hud är finnig och rödflammig och inte alls som den där perfekta retucherade modellen?"
Jag intalar mig att det kanske är hälsosamt att hålla på och räkna kalorier, att jag kanske blir smal och vacker och lycklig då? Mer accepterad?"

Jag läser guuider för hur man gör för att bli snyggare. Jag läser alla olika punkter man ska följa, hur man ska leva, jag vet att jag aldrig skulle kunna uppfylla de kraven, och därför aldrig uppfylla kraven för det som anses som att vara snygg, vacker, smal, whatever.
Ändå tar jag åt mig. Plötsligt sitter jag där med ett glas vatten eftersom man tydligen ska dricka jättemycket vatten för att få perfekt.. någonting. Vad det var kommer jag inte ens ihåg. Och jag vet egentligen att vad det nu är som skulle bli perfekt, kommer inte att bli perfekt på mig.

Men ändå sitter jag där med det där jävla vattenglaset. Intalar mig själv att jag kanske skulle sluta äta allt jag tycker är gott och börja springa fast att jag hatar det.

Lättpåverkad? Jovisst.

(Laura Marling - New Romantic)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0