Årets bästa

Eftersom 2008 var året då jag upptäckte bra musik, då Pete Doherty och Carl Barât ersatte Kanye West som min gud. Därför kände jag att det kanske är rätt passande att göra en lista på årets bästa låtar.
För jag gillar ju listor.
(Fast det blir inte i någon speciell ordning, bara för att jag inte kan bestämma mig.)

Last Shadow Puppets - Standing Next to Me
Bara för att den är så bra. Och jag gillar stämmorna.

Markus Krunegård - Ibland gör man rätt, ibland gör man fel
Störande nog så gillade jag inte Markus Krunegård när jag var på Lars Winnerbäck i somras, när han spelade som förband. Jag fattade inte grejen. När jag kom hem så gjorde jag det. Pucko.

Kristian Anttila - Västra Frölunda

Jag hörde den typ tre gånger precis innan jag skulle åka till just frölunda. It's a sign, tänkte jag och youtubade. Åååh. Så bra.

Sugarplum Fairy - The Escapologist
Åh vad jag älskade den här i höstas. Så mycket att "everyone that I loved, I dismissed" fick plats på min bildmapp (där jag samlar låttextcitat jag gillar).

The Ting Tings - Shut Up and Let Me Go
Bara för att den får mig att tänka på sommaren. Bara för att när de är live (på tv, då) så lyckas de få världens drag fast att de bara är två personer. Bara för att Katie White ser ut som en liten mangafigur med cool klädstil (på ett bra sätt). Bara för att den är bra.

Glasvegas - Geraldine
Ingen har väl missat det mest hypade bandet 2008. Inte ens jag. Jag brukar ogilla överhypade band bara just för att de är så överhypade, men jag kan inte säga annat än att den här låten är bra. Faktiskt.

Coldplay - Lost
Varför fick Viva la Vida all uppmärksamhet? Enligt mig så förtjänar Lost all praise mer.

The Kooks - Always Where I Need To Be
Bara så skön helt enkelt. Kanske inte världens credigaste band att gilla, men den är catchy och jag gillart'.

Håkan Hellström - Försent för Edelweiss
Så fin, så fin. Vad ska jag säga mer än att tack vare bland annat den här låten så började jag gilla Håkan,  som jag alltid stört mig på.

Mystery Jets - Two Doors Down
Bara en sån skitcool låt. Får mig att vilja bo två dörrar ner, spela trummor sent på kvällen och dance around the room to a worn-out 12" of Marquee moon. Det bara är så.

MGMT - Time to Pretend
Jag var emot det här också, bara för att de är så överdrivet hypade. Men det går inte. Det är faktiskt riktigt bra.

Alphabeat - Boyfriend
Fatta hur perfekt den här låten är att dansa runt till i köket när man bakar. Så himla söt och glad och bra.

Dizzee Rascal ft. Calvin Harris - Dance Wiv Me
Eh, ja. Jag är inte mer indie än såhär.

Does It Offend You, Yeah? - We Are Rockstars
Helvete vilken cool låt, bara. Plus för namnet. Att döpa ett band till Does it Offend you, Yeah? är bara pure genious.

Ida Maria - I Like You So Much Better When You're Naked
Att ens skriva en låt som heter så förtjänar en plats på min lista. Att den är skitbra sedan, det är en annan sak.

Lykke Li - Breaking It Up
I början av sommaren tyckte jag bara att Lykke Li var jävligt konstig. Men låtarna blir bättre för varje gång jag hör dem, i oktober gav jag upp och köpte Youth Novels. Breaking It Up är bästa låten.

Dirty Pretty Things - Plastik Hearts
Tack vare den här låten gillade jag DPT igen efter Tired Of England. Fattade inte grejen med den, men den här är bara så himla mycket bättre. Så fin.

Amanda Jenssen - Greetings From Space
Fan, jag gör ju en grej av att inte tycka om idoldeltagare. Men den här låten är jättefin, enligt mig.
 "Tell my guitar I wont be coming home tonight, seems kind of pointless when there's no one around". Bara det, liksom.

Los Campesinos! - Death To Los Campesinos!
Alltså, jag tycker om glada låtar. Det bara är så. Och den här är himla glad, enligt mig.

Duffy - Mercy
Den är uttjatad nu. Men ett tag där någon gång i april/maj så kommer jag ihåg att jag tyckte att den var rätt grym. Det kanske jag tycker igen om ett år när man inte hör den varje dag.


So there you have it! Jag vet att alla har längtat efter det här. (Eller inte)
Jag är bara liiite sen, men jag är verkligen kass på att få saker gjorda i tid.

God jul.

Okej, så sen är jag faktiskt inte. x'D

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0