Öppet brev till skolledningen

I skolan någon dag så sa jag en sak som jag har funderat på rätt länge nu. (Förlåt att jag tjatar om att jag hatar gympa hela tiden, men jag har väl inget annat att säga?) As I said.. E grej som jag har tänkt på för en lång lång tid är det här med de så kallade "praktiska ämnena" i skolan. Typ bild, hemkunskap, musik, slöjd, teknik och idrott. Jag antar att skolan har lagt dit ämnen som dem för att skolan inte bara ska vara teoretisk, bara pluggämnen på schemat. Så att elever som inte är så teretiskt lagda ska ha någon chans, några ämnen i skolan som ska vara roliga (Om jag är helt ute och cyklar nu så please, tell me.). Vad jag undrar är, varför är det då dessa ämnen som många tycker är hemska? Nej, jag är ingen lat fjortis som sitter och tycket att "Hallå-å, kan inte vi typ sitta och sminka varann istället för att ha matte, för asså, jag pallar inteee.. Vad äre för mening med att lära sig ekvationer anyways?". Jag fattar att många av skolans ämnen är nödvändiga. Och det förstår de flesta, så det är väl helt okej att sitta i klassen och nöta och plugga in.
Men det är dehär praktiska ämnena som framkallar ångesten. För att om man ska vara duktig i något sånt ämne kan man inte plugga sig till det. Eller, kanske till viss del, men om man har noll talang för t.ex bild, så kan man knappt plugga ig till ett MVG. Okej att man brukar få G i dessa ämnen om man har bra närvaro och visar att man försöker. Men m man vil ha höge betyg? Eller inte vill skämma ut sig för sin klass? Eller inte sitta där som ett miffo och inte fatta och ha tråkigt när alla andra are enjoying themselves? 
Många jag känner (Och jag!) tycker verkligen inte om vissa av de här ämnena Som jag tidigare har nämnt, ähum, någon gång, så är solidrott bland det värsta jag vet. Andra jag känner får ångest av musik, vissa av slöjd. Ska man behöva må dåligt över ämnen som skolan har lagt på schemat för att eleverna ska få utlopp för sin kreativa/ sportiga/musikaliska/whatever sida?

Kan nte skolledningen (eller whoever det nu är som bestämmer sånt här) tänka lite för en gångs skull? Tänk om de skulle göra vissa ämnen frivilliga. Tänk om det fanns ett val, så att man kunde välja bort vissa av de (onödiga) praktiska ämnena. Kanske hålla sig mera till det man tycker om, eller jobba mer på något man har svårt för. Åh, tänk, då skulle jag kunna slippa den där jävla gympan och få sitta på musiken istället.
-"Men skolhälsa blablabla barn måste röra på sig blablabla!"
Ja, den har jag hört ca 314 gånger förut. Ja, det är viktigt att barn och ungdoman rör på sig. Men låt dem göra det in their own time! För alla ni vuxna kan sitta där och tro att alla vi otränade motionerar glatt och gör vårt bästa på skolgympan. Men ni tror fel. Vi är dem som står längst bak i kön till längdhoppet och väntar tills ingen ser på, så man slipper hånen. Och om vi ska tänka efter här, på alla dem som skulle välja bort gympan om det alternativet fanns, hur mycket tror ni att vi gör på gympan? Tro mig. Jag går i skolan. Inte särskilt många svettdroppar. Och förresten, vad är det som säger att det är viktigare för barn att röra på sig än vuxna? För jag ser inte många arbetsplatser som tvingar sina anställda att springa två kilometer på tid.
För alla de här vuxna kan sitta där på deras fancy kontor med deras maxade lön och tänka att allt är bra, inte ert problem, och sedan blir de överraskade när de ser statistiken på underkända elever. Godmorgon. Det här kommer låta extremt teenage angst, men de är väl för i helvete inte bara elevernas, vårt, fel?
Om jag tar min klass som exempel, som är rätt "duktig" jämfört med många andra på skolan, så ser man ju. På lektionerna sitter halva klassen och inte förstår uppgifterna, hur man ska göra, vilket kan bero på att klassen har bollats fram och tillbaka mellan 3 olika lärare i de flesta ämnen. Vissa har gett upp och sitter och stökar. Läraren vänder uppmärksamheten mot dem hela lektionen. Försöker få tyst på dem fast att det är omöjligt. Och en liten, liten del av klassen sitter och jobbar, försöker sitt bästa, vill få bra betyg och satsar. Men de märks inte. De är tysta. Räcker de upp handen så har de lärt sig att räkna med att få vänta ett bra tag tills läraren ser dem. Och i slutet av lektionen får de sitta över i tio minuter och få skäll med resten av klassen för att några av eleverna var stökiga. Är det då konstigt att dessa få elever som sitter och jobbar blir frestade att skita i det som de flesta andra eftersom de aldrig får någon uppmärksamhet, bara skäll för vad andra har gjort? Nej, just det.

Skolan hade kunnat vara rolig. Tänk vad många klumpar i magen som hade kunnats lösas upp. Om bara dessa människor som bestämmer kunde anstränga sig. Nej, lilla jag vet inte vad de gör och visst, de kanske anstränger sig och blablabla. Men sämre än det här kan det väl knappt bli ibland.. Kan de verkligen inte förbättra någonting alls så borde de fan ge jobbet till elevrådsstyrelsen eller något.


Kommentarer
Postat av: MANGO

tyvärr håller jag inte med dig hää.. jag har inget praktiskt ämne nu förutom en timme idrott i skolan. jag dör. okej jag valde natur men ändåååååååååååå. bajsbnajsasasvaudba, helt enkelt. dock är detta nått som skiljer sig från individ från individ så det finns nog inte rätt o fel men jag förstår dig, jag är mer lagd åt de praktiska än teoretiska mijau!



(hehe okej jag är inte bra på att skriva haaah)



PUSS!!

2008-09-09 @ 19:12:32
URL: http://mango.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0