Blev lite upprörd idag bara.

Idag på rasten blev jag lite upprörd, sådär så att jag fick bita mig i tungan för att inte  bli arg och starta en debatt. 
En tjej satt och sa i något sammanhang jag inte uppfattade att "jag ska fan bli feminist". På samma sätt som man säger "jag ska fan bli läkare!" när man får IG på ett biologiprov eller "jag borde bli kock" när man bränner maten. 
"Är du inte feminist?" säger jag då, vill inte uppfatta ironin i hennes röst. Jag antar ändå att de flesta kvinnor och tjejer i alla fall kallar sig för feminister, även om de kanske inte alltid handlar därefter. Men det vore ju korkat att vara kvinna och säga att man inte är feminist, enligt mig. Dumt att inte vilja vara jämställd, tänker jag i alla fall. 

I alla fall. Hon bara "Ah men en sån riktig feminist som inte rakar sig under armarna eller på benen och typ hatar män!"

Jag: (DÖR inombords) "Alltså.. man kan ju vara riktig feminist utan att sluta raka sig. Vad man har för åsikt i jämställdhetsfrågor sitter ju gärna inte i kroppsbehåring.." 

Jag hade kunnat fortsätta den diskussionen där men det var ingen som verkade intresserad av att fortsätta diskutera med mig tydligen. Så jag fortsatte vara lite upprörd i min stillhet en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0