Vad är grejen?

Idag loggar jag in på Facebook och undrar vad fan som är grejen med "Calculate your Ideal Weight"-saken som folk håller på och publicerar på sina walls.
Jag har själv inte vågat testa men det går ju ut på att skriva in sin längd och så räknar den ut hur mycket man borde väga.

...ursäkta, men what the fuck? Jag vet inte om det är BMI-metoden eller vad dessa siffror grundar sig i, men är det bara jag som tycker att det känns lite.. oh I don't know, korkat, att låta en dator berätta vad DIN ideal weight är?

Jag blir så arg. Som om inte det var tillräckligt att det finns alldeles för många trasiga människor som gråter över vad vågen visar, som om det inte finns alldeles för många hoppar över maten och räknar kalorier.

Kan någon berätta för mig vad meningen med en sådan uträknare är? Sedan när ska alla som är lika långa väga lika mycket? Sedan när ska någon, minst av allt en dator, ha rätt att säga vad jag borde väga?

Snälla skicka ett vykort, för jag undrar så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0