Idag är jag jättearg på en helg som alla tycker om.

Nu har jag ju faktiskt sovit fram till.. alldeles för länge och vilat upp mig ordentligt. Nu ska jag redovisa varför jag tycker att Gisledagarna, denna helg som alla längtar till så mycket, den helg som alla tycker är så fantastiskt rolig, är så jävla överskattad.
Missförstå mig rätt nu. Jag är ingen bitterfitta som tycker att alla borde sitta inne och glo hela dagarna, hela året.

Det är bara det att för det första, har jag lite svårt för konceptet i sig.
"Okej, hallå? Nu är det Gisledagarna! Infinner sig en gång om året! Här satsar vi på att få ALLA att gå ut och umgås, vilka ni nu är! Det spelar ingen roll att detta faktiskt är Gislaved och alla känner alla och alla dessutom tycker rätt illa om varandra, nu jävlar ska hela befolkningen befinna sig utomhus och umgååås!"

Och då kan man ju tänka att ja, det är väl en fin idé med en folkfest där det finns "något för alla" - tivoli, marknad, öltält, b-iga melodifestivalartister på en utomhusscen, lokala band på en annan scen, och så vidare.
Jag vet inte, det kanske bara är jag som känner att, nää, det här funkar inte.
Liksom, festivaler i sig tycker jag är en jättefin ide, eftersom förutom musiken finns det så många människor som liksom gillar samma grej, om det nu är hårdrock eller jazz eller whatever.
Men på gisledagarna blir det bara.. blandat. Och alla är så olika att jag bara vill därifrån. Hela jävla kommunens befolkning är ute och vinglar, de allra flesta är påverkade. Man ser kompisars småsyskon och morbröder, båda är packade. Jag bara ser mig omkring och vill härifrån. Det finns ingen helg under hela året som får mig att vilja flytta ifrån Gislaved som sista helgen i Maj.
Kalla mig bitter eller tråkig eller whatever, jag vet att det är pretty much totalförbjudet att säga att man inte gillar Gisledagarna. Men ändå. Jag gillar det inte.

Jag tycker att, om man vill ha en fest med sina vänner, om man vill grilla, om man vill gå och äta ute, om man vill sitta i en park och dricka cider, om man vill vingla runt med sina vänner och vara uppklädd och frysa och vara full, varför i hela världen måste man göra det just denna helgen? Vad är problemet med att umgås med de man tycker om, när man själv vill det?
Nä men det är ju Gisledagarna föfaaaan! Man måste vara pepp, man måste gå ut, även om man inte vill nåt annat än att ligga i soffan och kolla på film just den här helgen av alla helger på hela året.

Jag ska inte bara vara negativ, jag tycker att det finns bra saker med det hela också. I fredags var det en "rockfestival" i gisleparken, fri åldersgräns och inget inträde, lokala band som spelar. Sånt är fint. Jag kan bara inte fortfarande förstå varför sånt ska ransoneras till en gång om året, just samma helg som allt annat.
Igår var det karneval, det är också kul att se.

Men jag vet inte. Kanske är jag bara bitter och tråkig. Men allt jag vet är att jag gick ut igårkväll, såg alla jävla gislebor som man har hört alla rykten om men inte ens hälsar på, och allt jag tänkte var "när får jag gå hem?"

Efter att vi hade drivit runt ett tag och haft tråkigt, gick vi hem och såg Eurovision istället.

Kalla mig hater och lame och whatever, men vänner, chips och Eurovision är fan så mycket trevligare än att driva runt bland fjortiseliten sista helgen i Maj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0