Sommarlov

Idag är det exakt en månad kvar tills skolan börjar.
Fram till nu har jag haft saker för mig, England och jobb och sånt. Men nu har jag en hel månad framför mig med inte speciellt mycket planerat.
Och visst känns det härligt, att bara få vara och göra sånt som man inte annars hinner med men mest av allt inte göra något vettigt alls.

Men nu är det ju lite annorlunda från andra sommarlov jag haft. Jag längtar tillbaka till skolan.
Visst, sista veckan innan skolstart har jag kanske någon gång tyckt att det känns rätt okej andra år, men då har det kommit från tristess, inte från längtan.

För det är ju så att jag har aldrig tyckt om klassen, eller skolan jag gått på. Visst, jag hatade inte skolan när jag var liten, min mellanstadieklass var det inget fel på heller, men jag kan inte minnas att jag någonsin tänkt att det ska bli riktigt kul att komma tillbaka.
Hela högstadiet var ju sommarlovet mest en lång lättnad av att slippa skiten som kallades Lundåker, och mest av allt, min dåvarande klass.
Nej, jag blev inte mobbad, jag hade vänner och jag hade väl ingen egentlig anledning till att hata högstadiet. Men allt jag minns när jag tänker tillbaka, är hur jag vantrivdes.
Jag tyckte så illa om min klass, och bara ville ingenting.

Och nu är allt annorlunda. Efter några månader med ESMK09 trivdes jag bättre med att vara i skolan än jag någonsin hade gjort. Plötsligt är det kul att gå i skolan igen, plötsligt är "klassen" ett ord som jag förknippar med glädje, skratt, sammanhållning, vänner, istället får ångest.

Det är en tämligen annorlunda upplevelse, att jag är mitt uppe i Juli och kommer på mig själv med att sakna min klass.
Det är ju något jag aldrig kan minnas att jag varit med om innan, att ha sommarlov och längta efter klassen, efter skolan.

Konstigt.

Men jag klagar inte. Vad jag kan göra nu är att njuta av ledigheten, och njuta av känslan av att inte behöva ha ångest över skolstarten flera veckor i förväg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0