Mitt år i musik

Nu är året snart slut. Det känns mest ganska sinnessjukt. För att komma ihåg vad som har hänt kollar jag igenom min fina rosa ELLE-kalender (nu ersatt av en trist svart, surt!) som har hängt med mig hela året.
Någon gång vid vecka två så kom jag på att jag skulle skriva alternativa citat till varje vecka, istället för de tattiga ordspråken som vissa kalendrar envisas med att skriva till varenda vecka..
Så nu har jag ett citat från en fin låt till nästan varje vecka det här året!
Nu tänkte jag skriva ner dem.. för att jag tycker att det är kul. Jag vet att ingen annan bryr sig, haha. Men det är kul för mig att se, hur jag har tänkt; jag valde raderna efter hur jag kände mig, eller bara en låt jag älskade just den veckan.

V.2: I can't relate to the never-ending game that you play (Last Shadow Puppets - Standing Next to Me)

V.3: People are like songs, it's true. Some seem dull at first, but then they grow on you (Hello Saferide - I wonder who is like this one)

V.4: Now you've finally left school, what on earth do you intend to do? (Babyshambles - Delivery)
-Skulle välja till gymnasiet och hade ingen aning om what on earth I intend to då.

V.5: I'm so tired of hanging around... (The Libertines - The Ha ha wall)

V.6: I'm working a sweat but it's all good, I'm breaking my back but it's all good (Lykke Li - I'm good, I'm gone)
-Jag hade nationella prov och var allmänt trött.

V.7: It's a mystery how people behave, how we worry ourselves to the grave (The Cardigans - And then you kissed me II)
- Jag hade sportlov och jag är allmänt the worrying kind.

V.8: I miss the boredom and the freedom and the time spent alone (MGMT - Time to pretend) -Jag hade haft sportlov, tillbaka i skolan igen och det kändes drygt.

V.9: Gothenburg, I come back to you, you be nice to me and I'll be nice to you (Maia Hirasawa - Gothenburg) Jag lyssnade en massa på henne, och så skulle vi till Göteborg för att kolla på Mary Poppins. Åh det var en fin dag!

V.10: Jag längtar alltid härifrån, men aldrig hem. (Veronica Maggio - Måndagsbarn)

V.11: This will be the death of me! (The Sounds - Queen of Apology) -Jag skulle ha intagningsprov till Estet musik och var så nervös att jag inte visste var jag skulle ta vägen.

V.12: It's the way you set your life on the alarm and hit the snoozer (Mando Diao - If it was true)

V.13: They say what doesn't kill you makes you stronger, but should it be about how to survive? (Sahara Hotnights - Visit to Vienna)

V.14: För det skulle ju va dans, dans, dans! (Håkan Hellström - Ramlar) -Skulle ha dansföreställningar i två dagar och var pepp.

V.15: We walk around pretending we're all grown up (The Virgins - Rich Girls) -Spenderade påsklovet i London, praoade på Royal Institute of British Architects, shoppade på mina lunchbreaks och kände mig all grown up.

V.16: Am I the only one who's insane? (Ladyhawke - My Delirium)

V.17: Everything is going wrong, but we're so happy! (The Wombats - Let's dance to Joy Division) -Det var här jag slutade bry mig om skolan lite grand.. Det gick inte lysande på proven, men jag var so happy ändå.

V.18: Vi var konstnärer, och de bästa i sitt slag (Lars Winnerbäck - Åt samma håll) -Jag var lite ledig och satt med migg examensarbete till bilden mest hela dagarna, plus att vi hade elevensvaldagar, vilket innebar att jag hade kör, musik och trams mest hela tiden. Himla fin vecka.

V.19: Throwing paper planes to clear my head (I'm from Barcelona - Paper Planes) -Jag hade varit på Popadelica och sett I'm from Barcelona och var pepp.

V.20: I no longer hear the music when the lights go out (The Libertines - Music when the lights go out) -Jag var stolt över att jag kunde spela den på gitarr, typ så.

V.21: Don't rely on people you meet, cause no one is safe on these streets (Little Boots - New In Town)

V.22: Ställ mig inte i ett led, du får mig aldrig att stå still, jag fungerar inte då (Lars Winnerbäck - Ingen soldat)

v.23: När du står på toppen och tittar ner, och det är ljust vartän du ser (Lars Winnerbäck - Kom ihåg mig) -Jag mådde himla bra under den perioden, bara.

v.24: ..och någonstans där, så blev jag den jag är nu. (Lars Winnerbäck - Söndermarken) -Mycket LW då. Men det passade, jag slutade skolan och såg tillbaka på de stundvis okej, stundvis förjävliga tillfällena på högstadiet som ändå har format mig som person, och kom på att jag aldrig kommer att uppleva allt det igen.

v.25-27: Jag hade sommarlov och använde inte min kalender.

v.28: Relax, yes I'm trying, this fear's got a hold on me (White Lies - Death) -Jag lyssnade en massa på White Lies, och så skulle jag börja jobba på presentverkstan och var nervös.

v.29-34: Sommarlov.

v.35: You can't give me the dreams that are mine anyway (Oasis - Half the world away)

v.36: I never, ever said I was clever (Babyshambles - You talk) -Jag var är kass på att spela och musikteori, började i en musikklass och kände mig rätt puckad.

v.37: There's a drumming noise inside my head, it starts when you're around (Florence and the machine - Drumming song)

v.38: It's getting darker, and I know tthis time wasn't meant for us (Shout Out Louds - Please, Please, Please) -Som varje år efter en sommar blev jag förvånad över att dagarna blev kortare när det blev höst.

v.39: De står och drömmer, det gör jag med, det är det enda vi har gemensamt (Moneybrother - Tåget in till stan) -vi skulle ha en text till dramalektionen, jag valde den här, för den är fin. Då fick den stå på kalendern också.

v.40: Nu sitter alla på café och snackar skit och dricker te (Lars Winnerbäck - Gråa dagar) -Jag och finaste gänget hälsade på en fin vän i Växjö. Vi snackade en himla massa trams och hann visst sitta på café.

v.41: Tell me, if you dare, hold my head up everywhere (Kasabian - Underdog)

v.42: You can have it all, my empire of dirt... (Johnny Cash - Hurt)

v.43: You set my soul alight (Muse - Supermassive Black Hole) -Jag var i stockholm och såg Muse och det var alldeles fantastiskt underbart,

v.44: You might laugh, you might frown, walking round London town (Lily Allen - LDN) -Jag var i london och hade det alldeles underbart då också.

v.45: I would go out tonight, but I haven't got a stitch to wear (The Smiths - This Charming man) -Jag började upptäcka storheten i gammal musik.

v.46: Oh, what became of the dreams we had? Oh, what became of forever? (The Libertines - What became of the Likely lads) -jag kände att jag hade en massa drömmar, men att jag mest failade hela tiden, typ.

v.47: You know how I feel out of place? (The Libertines - Tell the King) Ja, vad säger man. Jag kände känner mig rätt out of place ibland.

v.48: Hela världen är så underbar! (Markus Krunegård - Jag är en vampyr) -Det var utbildningsmässa, Göteborg, häng med fina människor och allt var allmänt rätt underbart.

v.49: If I could do just one near-perfect thing, I'd be happy (Belle & Sebastian - If she wants me) -Som sagt, jag känner mig lite puckad och ville göra någonting bra.

v.50: I had the strangest feeling, it took me by surprise (Jonna Lee - My High)

v.51: Up until now I have sworn to myself that I'm content with lonliness (Paramore - The Only Exception) -Jag känner mig ensam och lyssnade på låten mest hela tiden.

v.52: But if you got one, I'll have a machine gun so I can scare all the kids on the street (The Kinks - Father Christmas) -mest för att det är den mest awesome raden på en jullåt någonsin.

..och nu är jag här.
Som sagt så förväntar jag mig inte att någon ska vilja veta detta. Men det är kul för mig att ha. Och eftersom det är lov, jag inte har någonting bättre för mig och dessutom är typ konstant jättemätt orkar jag inte göra något annat än att sitta här, har jag även snickrat ihop en spotifylista med årets kalenderlåtar. För mest av allt speglar detta vad jag har lyssnat på under året.
Kalenderlista 2009

Så där har ni den om någon mot förmodan orkade bläddra så långt ner. Massa fin musik där!

Puss.




Kommentarer
Postat av: linnea

Gör det något om jag snor idén till detta nya året?:P

2009-12-25 @ 18:54:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0