Idrott och hälsa my arse.

Nu är det alltså 1 dag kvar tills jag börjar skolan. Och ja, jag är chockad, men det känns okej. Eller, ja. Förutom det där med skolgympan. (Ja, jag vet att det finns jättemånga som älskar idrott och good for them, men det här är min text.)
För mig är det pretty damn ironic att skolan kallar det Idrott och Hälsa. Hälsa. Måbra. För att om det är någo som får mig att intemå bra, att känna mig ohälsosam och allmänt worried, så är det gympan. I mina ögon så är hela koncptet av skolidrott ungefär:
*Att under "sommarmånaderna (som nu tydligen är april, maj, september och halva oktober?) slänga ut alla elever på en stor gäsplan så att e kan frysa häcken av sig.
*Få alla som ha mer än "ett svagt G" att göra oika friidrottsgrenar mitt under lektionen när hela klassen står i kö och kollar på, och sedan rapportera för läraren alla resultat "Ähum, jag rev på en meter i höjdhoppet, och hoppade en 1,20 i längdhopp." Jo, jag tror att det hjlper mot att höja betygen.
*Få alla som inte vill ha frånvaro att stå och spela fotboll med en klass där det känns som att cirka 85% spelar/har spelat fotboll på fritiden.
*Få en att planera en lektion i gympa med en liten grupp omotiverade människor som man knappt känner, för att sedan stå inför hela klassen och förklara hur man ska göra saker (när man knappt vet själv och hatar att prata inför grupp.)
*Att allmänt skämma ut sig och springa runt och idrotta och motionera när man obviously inte kan.

Förresten, varför säger man jag alltid "man" när det är självklart att att jag pratar om mig själv? Så ni vet, stryk alla "man" och läs "jag" istället. It's what I mean. So where was I? Jo, just det. Alltså, det är väl bra att skolan försöker få elever att röra på sig. Men som jag er det, så fungerar det nte som skolan vill i alla fall. De som aldrig rör på sig i vanliga fall lär inte ställa sig och ge allt i skolans gympasal, där alla kan se hur otränad man är. Och de sm verkligen är sportiga, som tränar mycket på fritiden, tycker att skolgympan inte ens kan räknas som träning. Helt onödigt. Så det slutar mest bara med att alla står och vill därifrån.
Sedan tänkte jag på en annan sak. The other day när vi åt middag så frågade jag mamma om vi skulle köpa träningskort till hösten. You know, spinning och aerobic och så. Jag hänger med min mamma, skäms för att någon kanske ser mig, och sänker medelåldern me ungeför 25 år. Mormor var också med, och sa något i stil med att det är bra att röra på sig och blablabla. Då funderade jag på varför jag egentligen ville träna. Jag kom fram till två anledningar.  1. Jag vill få VG  gympa, alltså måste jag förbättra min styrka och kondition. 2. Jag vill bli tränad. Endast för utseendets skull.
Vilken jävla motivering!

Men jag ska inte klaga. Man kan ju inte vara bra på allt! hahahaha.


Kommentarer
Postat av: Fridah

Ååh, Miranda, det kunde ha varit jag som skrev det här. Jag länkar det här, hoppas det är okej.

2008-08-19 @ 21:45:10
URL: http://indiepopochskit.blogg.se/
Postat av: Evelina

Det hade kunnat vara jag som skrivit det också. Om jag hade funnit så himla bra ord för det.

Asbra inlägg, det borde visas för varenda människa i skolledningen, regeringen och allt annat som finns som möjligtvis skulle kunna ändra på skiten.

2008-08-20 @ 17:00:28
URL: http://evelinamarina.blogg.se/
Postat av: Sofie

En delvis bra inlägg, men mycket inom idrott (även skolidrotten) handlar om inställning. Men jag förstår dig. Jag kände likadant när jag hade idrott i skolan. Att försöka ha inställning när det inte är kul är omöjligt kan det kännas som. Men det går. Nu behöver jag inte oroa mig över detta helvete mer. Jag lever livet som arbetslös och avundas icke det minsta all de små studenterna med självförtoendesproblem och utseendefixering som avskyr skollunchen. Skolan ska aldrig mer finnas i mitt liv.

Tro absolut inte att jag hatar dig och ditt inlägg, för det gör jag inte. Det avr ett bra ämne och du skriver bra. Det är huvudsaken i mina ovana bloggögon. Halleluja!

2008-08-21 @ 12:50:24
URL: http://echelon.blogg.se/
Postat av: Johanna

Du har så jävla rätt! Idrott är det mest självförtroendesänkande som finns. Jag kommer aldrig glömma när jag började grina mitt på innebandyplanen inför hela klassen en gång. Just i ett och samma ögonblick fick jag flashbacks från alla idrottslektioner jag någonsin genomlidit, sånt pallar jag bara inte.

2008-08-24 @ 10:01:19
URL: http://johannasnackarskit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0